For deg som leier i Svolvær

Vi har nedenfor samlet en liste med svar på de mest vanlige spørsmålene våre boligleietakere stiller. Enten du lurer på hvordan du bestiller strøm, har spørsmål om depositumsgaranti eller vil vite hva du gjør hvis sikringen har gått, finner du svarene her.

Og hvis du ikke finner det du leter etter, ta gjerne kontakt med oss. Vi er her for å gjøre din leieopplevelse så enkel og problemfri som mulig.

Leiekontraktens oppsigelsesvilkår og varighet

Alle våre leiekontrakter har en minimum leieperiode på 12 måneder, inkludert oppsigelsestid på 3 måneder, hvis ikke annet særskilt er avtalt. Oppsigelsen regnes fra den første dagen i måneden etter oppsigelsen skjer.

Hva er depositumsgaranti?

Depositumsgaranti er et alternativ til ordinært depositum ved leie av bolig for privatpersoner. Det er ikke en forsikring, det er en selvskyldnergaranti. Garantien gir sikkerhet for blant annet skyldig husleie, skader på husrommet, utgifter til utkastelse og andre krav som reiser seg av leieavtalen. Les mer her; Depositumsgaranti - Spørsmål og svar (hybel.no)

Må jeg ha innboforsikring?

Som leietaker må du ha egen innbo- og løsøreforsikring. Du kan opprette dette på Hybel.no ved kontraktsinngåelse, eller tegne avtale med en valgfri leverandør for dette.

Kan jeg selv velge forfallsdato for husleiebetaling?

Det blir automatisk satt opp forfallsdato den første per måned. Ønsker du en annen dato, er dette helt i orden – gi oss beskjed hvis du ønsker å endre denne. 

Hvem overlever nøkler til meg ved innflytting?

Du blir kontaktet av oss god tid i forkant av overtakelse, hvor vi avtaler dato og tidspunkt. Inn- og utflytting er forbeholdt tidsrommet kl. 07:00–16:00 på hverdager (sett at ikke første dagen i måneden faller på en lørdag/søndag).

Hvordan bestiller jeg strøm?

Du får mulighet til å bestille strøm ved kontraktsinngåelse igjennom Hybel.no. Hvis dette ikke blir opprettet med en gang, må du kontakte en valgfri strømleverandør ved innflytting. Strøm og målernummer leses av ved innflytting.

Hvordan bestiller jeg TV og internett?

Der hvor det er felles gårdsavtale igjennom sameie, er det normalt Telia som er leverandør i våre eiendommer. Ta kontakt med Telia per telefon og oppgi adresse og H nummer. Hvis det ikke ligger igjen dekoder i leiligheten, kan det hentes ut en ny ved angitt sted i nærheten av der du bor. 

Jeg har mistet nøklene mine, hva gjør jeg?

Vi besitter ingen ekstra nøkler til leilighetene, så hvis du har mistet nøkler og ikke har en ekstra må du kontakte låsesmed for å skifte lås.

Er dyrehold tillatt?

Nei, dette krever særskilt tillatelse fra utleier.

Er fremleie tillatt?

Eventuell fremleie må godkjennes av oss. Ta kontakt med oss for mer informasjon eller eventuelle spørsmål.

Hva gjør jeg hvis en lyspære har gått?

Utskiftning av lyspærer anses som normalt vedlikeholdsansvar, og utføres av leietaker selv. 

Hva gjør jeg hvis sikringen har gått?

Sjekk først og fremst i sikringsskapet, det kan være en overbelastet kurs.

Hvordan får jeg tilbake depositumet mitt?

Depositumet frigis med en gang etter sluttbefaring er utført, og når begge parter (leietaker og utleier) har signert sluttprotokollen. Ved eventuelle krav fra utleier blir dette trukket fra depositum. 

Hva gjør jeg hvis jeg mistenker vannlekkasje eller har andre driftsrelaterte spørsmål?

Alle saker skal meldes skriftlig inn på Hybel.no, under «Opprette ny vedlikeholds sak» i meldingsfunksjonen. Deretter blir du satt i kontakt med en fra vår driftsavdeling.

BOLIGDIREKTØR
+47 22 33 05 50
+47 92 15 99 90
ara@eiendomsspar.no